Ett, två eller tre färglager?
Underbara nyanser och täckande färger - Ja - och samtidigt kan du läsa om ett par variabler här!
De pigmentrika Frenchic-färgerna kräver både noggrann blandning och minst två målningslager för att tillverkarens avsedda nyans ska återges korrekt och hållbarheten uppnås.
Och sedan finns det undantag - lika många som det finns projekt. Läs här hur du kommer igång med Frenchic-färger.
Avviker ditt projekt från det optimala?
Tillverkaren har alltid testat färgerna på en jämn, icke-absorberande och neutralt färgad yta. Enligt dessa tester anges täckförmåga och instruktioner för nödvändiga lager på burkens sida för att uppnå rätt hållbarhet och att färgnyansen återges som tillverkaren avsett.
Om ditt projekt avviker från dessa neutrala förhållanden kan det också finnas avvikelser i täckförmåga och antal nödvändiga färglager.
Vikten av att blanda färgen kan inte betonas nog mycket, att bara skaka färgburken räcker inte, och att blanda färgen med smala och runda "kinesiska ätpinnar" fungerar inte.
När färgen blandas noggrant med en bred spackel och kanterna och pigmenten i botten skrapas upp, får du pigmenten och alla viktiga skyddsmedel jämnt fördelade på ytan som ska målas: märkbar skillnad i hållbarhet och täckning. Om du använder en öppnad färgburk efter lång tid, kom ihåg att blanda noggrant.
Basens färg spelar roll och påverkar antalet lager
Om du målar en bas med en färg som avviker från neutral med en helt annan nyans kan basens färg påverka färgåtergivningen på ytan, särskilt om du målar en mörk och stark färg med en pastell- eller ljus färg. Till exempel från klar röd till ljusgul eller mild blå.
Måla alltså först en starkt färgad bas med en neutral grå, så behöver du färre ytskiktslager och den nya nyansen återges korrekt. Till exempel om du målar ett vitt element svart.
Bedöm nyansen först efter två lager, när ytan är torr
Även om det första lagret redan täcker, jämnar det andra lagret ut färgen och ytan samt ger slitstyrka. Måla alltid det andra lagret också, även om ytan ser bra ut efter det första lagret.
"Trust the process"
Det första lagret kan ibland kännas skrämmande - särskilt om du målar med för lite färg eller utspädd färg. Men det behöver inte vara vackert eller jämnt.
I Frenchic-serien finns även så kallade "juveltoner" som är gjorda på en klar bas. Färgens fantastiska lyster i dessa nyanser byggs upp av lager, och antalet lager ökar om du målar på en vit/ljus bas. När du målar med dessa nyanser kan du behöva ett tredje lager, särskilt när du målar på vit bas - beroende på basen och din målarteknik.
"Ädelstensnyanser" gynnas av en mörk bakgrund - grått är det bästa alternativet; till exempel minskar en mellangrå City Slicker eller Smudge som grund antalet färglager. Måla alltså första lagret med grått om ditt projekt är utmanande färgmässigt.
Ädelstensnyanser i Frenchic-serien:
- Constance Moss
- After Midnight
- Steel Teal
- Victory Lane
- Liquorice
-
Plum Pudding
- McFee
Om ett tredje lager behövs är det inte ett fel på färgen, utan det kan bero på flera faktorer eller deras samverkan: ditt projekt avviker från tillverkarens optimala förhållanden:
- ytan är ojämn eller fårad = panel eller putsad yta
- ytan suger åt sig färg = ren och ny träyta, slipad träyta, poröst material = tapetboard eller obehandlad mdf-skiva
- nyansskillnaden på ytan som ska målas är stor jämfört med den valda färgnyansen = att måla en vit yta mörk eller tvärtom
- det finns stora nyansskillnader på ytan som ska målas = mörka kvistområden
- färgen har inte blandats tillräckligt
- torktiden för lagret har inte följts
- antalet lager kan också påverkas av vald målningsmetod och målningsverktyg = vid sprutmålning kan det behövas fler än två lager och förbrukningen är alltid större än vid målning med pensel.
- förtunning av färg eller för tunna färglager tillsammans med oförtunnad färg (Frenchic-färger behöver inte förtunnas)
Arbetsinstruktioner finns på finska på varje färgburk samt på webbplatsen under varje nyans.