Sök efter produkter, blogginlägg osv.

Retur- och bytesrätt

Returer och bytesrätt

Nytt - vi packar allt mer i återvunnet material

Du kommer att märka att din beställning kan vara packad i en använd låda eller att återvunnet material har använts som förpackningsmaterial. Din leverans kan till och med vara packad i en låda med tryck från ett annat företag.

Vi vill bidra till att öka användningsfrekvensen och återvinningsbarheten för material relaterade till vår verksamhet, vilket passar väl med våra andra miljömedvetna värderingar.

Vi lyssnar noga på kundfeedback om användningen av återvunnet material i våra leveranser – vi hoppas att världen redan är redo att göra lite mer inom materialåtervinning.

Retur

Även om det är mycket osannolikt att du vill returnera produkter köpta från denna webbshop, vänligen gör det inom 14 dagar från inköpsdatum och följ instruktionerna nedan.

Vi vill främja ansvarsfull konsumtion och minska miljöpåverkan från returer, bland annat genom att minska onödiga transportutsläpp och användning av förpackningsmaterial. 

Vår webbplats är full av instruktioner så att du kan fatta rätt köpbeslut tryggt. Observera att det alltid finns en risk för skada vid retur av flytande produkter.

Målprodukter håller minst två år oöppnade, förvarade i rumstemperatur, oftast till och med dubbelt så länge. 

Utforska våra sociala kanaler med bildmaterial för att få en uppfattning om nyanser i olika belysningar. Vi rekommenderar att du testar nyansen innan ett större projekt eller beställning. 

Läs instruktionerna till slutet av sidan.

Obs! Vi återbetalar endast priset för oöppnade och säljbara produkter, inte fraktkostnader. Nedsatta, använda, öppnade eller utgående produkter byts inte ut och kan inte returneras.  Öppnade eller läckande produkter får inte returneras eller skickas. En vårdslöst förpackad produkt kan läcka eller skadas under transporten och orsaka ersättningsansvar, vilket du ansvarar fullt ut för.

  1. Skicka e-post till oss på moi@frenchicpaint.fi med ämnet PALAUTUS [Tilausnumero], och meddela i meddelandet att du vill returnera en (eller flera) av dina produkter. Du hittar ditt ordernummer i fakturans e-postmeddelande som vi skickade till dig när produkten köptes.
  2. Om produkten har ett fel, bifoga bilder eller video i e-postmeddelandet. 
  3. Returnera produkten med returkoden och noggrant förpackad. Produkten måste vara oöppnad och i sin originalförpackning utan skador eller märkningar. Observera att du själv betalar retur- och byteskostnader om du använder en annan returmetod än retur med returkod.  Du ansvarar fullt ut för kostnaderna även om produkten skadas, läcker, fryser eller försvinner under returen eller om en läckande produkt orsakar skada i någon del av transporten eller mottagandet. Lämna det noggrant förpackade returpaketet till ett MATKAHUOLTO-ombud (t.ex. R-Kioski) och ge returkoden till expediten.

Bifoga till returen:
Namn
Adress
Telefonnummer
Tilausnumero
Kontonummer

Returkod : 9555507/MATKAHUOLTO

Frenchic Paint Finland

När den returnerade produkten har mottagits på lagret och kontrollerats vidtar vi nödvändiga åtgärder, till exempel kreditering till ditt konto.  

OUPPHÄMTAT PAKET - RETURNERAD SÄNDNING - OMBESTÄLLNING ÄR ALLTID AVGIFTSBELAGD

Obs! Oupphämtat paket / returnerad sändning är inte en retur.

Ombeställning av returnerade paket är möjlig mot en avgift på 25 euro för frakt och hantering. Faktura skickas automatiskt när sändningen har returnerats och kontrollerats. Genom att betala fakturan skickas produkterna om till samma adress eller upphämtningsställe som den ursprungliga beställningen.

Felaktig, fel produkt – plockfel

Fick du fel produkt? Vi beklagar det felaktigt plockade, det är ofta ett rent mänskligt misstag från vår sida. Returnera den felaktiga produkten enligt dessa returinstruktioner så byter vi till rätt produkt – vi skickar dig rätt produkt så snart som möjligt. Packa produkten noggrant före sändning. Öppnade, använda eller produkter med transportskador kan i regel inte returneras eller bytas. Kontakta oss via e-post enligt returinstruktionerna och bifoga bilder i e-postmeddelandet. Vi beklagar besväret med plockfelet! 

Produkter köpta i lagerbutiken

Felfria varor har ingen lagstadgad bytes- eller returrätt när de köpts i butik. Lagerbutiken beviljar frivilligt 14 dagars bytes- eller returrätt för produkter köpta i butik mot kvitto. Den returnerade produkten måste vara felfri och säljbart skick. Nedsatta, öppnade, använda eller utgående produkter byts inte eller kan returneras. 

Reklamation

Om produkten är köpt någon annanstans än i vår webbutik, kontakta inköpsstället direkt.

Vi tar all feedback på allvar och vill därför undersöka ärendet.

För att vi ska kunna undersöka möjligheten till tillverkningsfel behöver vi vanligtvis mer information. Skicka oss ett e-postmeddelande, en bild på produkten, färgen i färgburken och (batchnumret från färgburken eller produktens lock) samt ett meddelande om vad ärendet gäller. Bifoga i meddelandet information om inköpsstället, tidpunkten och dina kontaktuppgifter: moi@frenchicpaint.fi.

Vi ersätter inte produkter som kunden har valt att använda, t.ex. färg.

Var beredd att returnera produkten eller produktförpackningen innan reklamationen slutligt behandlas. Retur är gratis för dig när du använder Matkahuoltos returkod enligt returinstruktionerna.

Du kan endast returnera produkter som köpts från denna webbutik till oss.

Om du köpt dina Frenchic-produkter från vår återförsäljare, kontakta direkt den aktuella inköpsplatsen för att kontrollera deras returpolicy och följ deras instruktioner. Returer och reklamationer hanteras alltid på inköpsstället. 

Transportförseningar och -skador, returnerade försändelser

Kontroll, spårning, uppföljning och mottagarens ansvar för leveransuppgifter för försändelsen ligger alltid hos mottagaren.

Vi rekommenderar att du laddar ner Matkahuoltos paketapp, där du kan följa ditt pakets resa, förlänga upphämtningstiden eller vid behov själv byta upphämtningsställe.

Avsändaren, Frenchic Paint Finland, ansvarar inte för det valda transportföretagets eller något annat företags (t.ex. Posti, Schenker, Post Nord, Bring, Matkahuolto eller liknande) verksamhet eller sätt att agera på något sätt.

Om du till exempel har valt snabb leverans påverkar inte valet av leveranssätt hanterings- och packningskön för produkterna, utan beställningarna hanteras alltid i den ordning de anländer. Ditt paket transporteras av transportföretaget, inte Frenchic Finland.

Vid hantering av transportskador behövs bilder på förpackningen, förpackningsmaterialet samt produkten och skadan. Normala transportpåfrestningar inkluderar bland annat stapling, vridning, nötning, tryck och bucklor. 

Kontakta det aktuella transportföretaget och följ deras instruktioner vid fel eller reklamationer som rör transport eller hantering av försändelser.

Avsändaren ansvarar inte för förlorade eller försenade transporter. Observera att många paketupphämtningsställen har förkortat paketens förvaringstid till hälften av det normala.

Oupphämtat paket eller returnerad försändelse är inte en retur

Omleverans av returnerade paket är möjlig mot en avgift på 25 eur för frakt och hantering. Faktura skickas automatiskt när försändelsen har returnerats och kontrollerats. Genom att betala fakturan skickas produkterna om inom 7 dagar till samma adress eller upphämtningsställe.

Produkter i omlevererade paket har ingen retur- eller bytesrätt, och vi ansvarar inte för skick på returnerade och omlevererade paket eller produkter. Vi skickar inte om paket där det utan att öppna paketet syns att produkten inuti paketet är skadad, till exempel läckage.

Matkahuolto levererar Frenchic-färger till ditt hem.

Instruktioner och rekommendationer

Ta hand om ditt paket och dina produkter även efter upphämtning

Vi ersätter inte produkter som frusit eller skadats under leverans eller efter överlämning, till exempel färg som frusit eller frostskadats eller annan skada, och vi tar inte emot frusna eller frostskadade produkter. 

Den vattenbaserade Frenchic-färgen är känslig för frost, så lämna inte färgen till exempel i en kall bil vid frostväder, transportera eller förvara inte färger utomhus i frost eller i för kalla inomhusmiljöer och beställ inte färger till utomhusautomat. Frenchic -färger är 100 % vattenbaserade. Frusen/frostskadad färg rekommenderas inte att användas. 

Läs mer om färgförvaring här.

Testa och prova nyanser innan ett större projekt

Vi strävar efter att säkerställa att nyanserna i webbutiken motsvarar så nära som möjligt de riktiga nyanserna, men nyanser kan variera på olika enheter (beroende på flera faktorer, såsom dina skärminställningar). Detta innebär att vi inte kan garantera att färgen exakt motsvarar det du ser på din skärm. Beställ en färgkarta, en liten burk färg eller besök din närmaste återförsäljare för att se färgerna själv.

Nyansmarkeringen på sidan av färgburken motsvarar inte 100 % färgens nyans av trycktekniska skäl. Vi rekommenderar att du besöker en Frenchic -återförsäljare för att titta på färgkartor och målade nyansprover och prova produkten innan ett större projekt. 

Eftersom vi alla ser och upplever färger på vårt eget sätt är det enda sättet att säkerställa att nyansen är rätt för just ditt projekt att prova nyansen själv, på den plats och i det rum där du planerat den. 

På vår webbplats finns flera instruktioner och tips för att välja nyans, vi rekommenderar alltid att prova färgen först innan ett större projekt. Läs mer instruktioner på denna sida.

Observera också att du reserverar tillräckligt med färg för ditt projekt

Se till att du reserverar tillräckligt med färg för att slutföra projektet. Branschens normala standardråd är,att om du behöver mer än en färgburk, se till att de är från samma tillverkningsparti (batchnummer)eller om det inte är möjligt, blanda färgburkarna före målning för att säkerställa ett enhetligt slutresultat. Observera också att 250 ml och 750 ml burkar alltid är från olika tillverkningspartier. 

Oomrörd eller slarvigt omrörd färg eller skillnad i antal målade lager kan ge en stor nyansskillnad jämfört med en noggrant omrörd nyans. 
Noggrann omrörning av färgen (länge och ända ner till botten) är viktigt för att få rätt nyans i slutresultatet. Även en målad och en omålad yta bredvid varandra kan ge intryck av nyansskillnad.
Om platsmålning behövs rekommenderar vi att hela ytan målas istället för en liten platsmålning, för att reparationen ska bli så diskret som möjligt.